MamaFit – pienryhmävalmennus on suunnattu raskaana oleville naisille. Ryhmässä voit aloittaa liikkumisen raskausaikana turvallisesti ja ohjatusti. Ryhmä sopii kuitenkin myös niille, jotka ovat jo liikkuneet ennen raskaaksi tulemista. Valmennus toteutetaan pienryhmässä, jossa maksimi osallistujamäärä on 7 henkeä. Ryhmään voit osallistua aina raskausviikolle 28 asti.

Liikunta raskausaikana valmistaa kudoksia synnytykseen ja sitä tekee sitä kautta synnytyksestä mahdollisesti näin ollen helpompaa. Liikunta nopeuttaa synnytyksestä palautumista ja edistää myös lapsen kasvua ja kehitystä. Liikuntaa raskausaikana voidaankin pitää varhaisen liikuntakasvatuksena syntyvälle lapselle. Liikunta myös parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa kehossa sekä tehostaa lihasten sokeriaineenvaihduntaa myös raskausaikana.

Jos liikunta ei ole ollut osa elämää ennen raskautta, raskausaika on oivallinen aika aloittaa se. Raskausajan liikunnan tavoitteena on pitää kuntoa yllä tai kohottaa sitä maltillisesti. Raskausaikana voidaan usein jatkaa jo olemassa olevia harrastuksia niitä soveltaen raskauden myötä.

Raskausajan liikunnan hyödyt:

  • auttaa selviytymään raskausajan fyysisestä rasituksesta
  • kohentaa kuntoa ja mielialaa
  • vähentää laskimotukosten eli suonikohjujen syntymisen riskiä
  • vähentää alaraajojen turvotusta
  • voi ehkäistä raskausajan painonnousua, raskausajan diabeteksen puhkeamista sekä alaselän kipuja
  • helpottaa synnytyksen kulkua
  • nopeuttaa synnytyksestä palautumista

Otamme valmennuksessa huomioon kehossa tapahtuvat raskausajan fysiologiset muutokset. Liikevariaatiot on mietitty kasvavan vatsan tuomien ryhtimuutosten kautta ja kiinnitämmekin ennen kaikkea huomiota ylä- ja alaselän lihaksiin sekä niska-hartiaseutuun.

Kahdeksan viikon aikana opit juuri sinulle sopivat treeniliikkeet, painottaen sinun vahvuuksia sekä heikkouksia. Opit liikkeiden eri alkuasennot ja variaatiot, jotka sopivat niin kotona tehtävään liikuntaan kuin kuntosaliharjoitteluunkin (sinun ollessa raskaana.)

Valmennuksessa opit millainen merkitys lantionpohjalla on raskausaikana, synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen. Opit kuinka itse voit vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Harjoitamme lantionpohjaa myös erilaisissa ponnistusasennoissa, joita voit hyödyntää itse synnytyksessä. Opit myös rentouttamaan lantionpohjan sekä huoltamaan kehoa raskausaikana.

MamaFit – valmennuksen hinta 249€ (voidaan maksaa 2.erässä, 124,50€)

  • 8 viikkoa, kerta viikossa, 1 luento ja lantionpohjanharjoitteluun keskittyvä ryhmätapaaminen, kesto 2h.
  • Omiin tarpeisiin sopivat kotiharjoitteet (myös liikkuvuus), harjoitusohjelma kuntosalille
  • ohjeet keskivartalon kuntouttamiseen synnytyksen jälkeen

Ryhmän ohjaaja Suvi Mattila

Olen liikunta-alan rautainen ammattilainen ja kolmen lapsen äiti. Tällä hetkelle kouluttaudun äitiysliikuntavalmentajaksi Äitiysliikunta-akatemiassa. Olen kuitenkin pitänyt menneiden 5 vuoden aikana yhdessä fysioterapeutin kanssa lantionpohjan hallinnan ongelmiin ja vatsalihasten aktivoimiseen suunnattua workshoppia ja meneillään oleva koulutus syventää jo opittuja asioita.

Kolme erilaista raskautta ja kolme täysin erilaista synnytystä takana, raskauden aikainen raudanpuute ilman anemiaa, jota edelleen korjaillaan ja oman kehon hallintaongelmat, niin sanoisin että tulossa on rautaista osaamista sekä raskaana oleville että synnyttäneille.

Laaja osaaminen hallinnan, liikkuvuuden ja voiman eri osa-alueilta pitää huolen, että mulla on työkalut juuri sulle. Tähän yhdistettynä mentaalinen osaaminen antaa valmiudet valmentaa jokaista kokonaisvaltaisesti.

Aloitus lauantaina 12.9 klo 11:00