Leuanveto

Terve,

lyhyt esittely ennen varsinaista aihetta. Olen Pasi Koivukari, toiminut valmentajana vuodesta 2006 alkaen,  5 vuotta JM Sykkeellä.  Pääasiassa päiväni kuluvat yksilövalmennettavien, pienryhmien ja nuorten urheilijoiden parissa.

Sitten itse asiaan, leuanvetoon. Tässä ja tulevissa kirjoituksissani lähdetään siitä, että leuanvedossa toistomäärä on aluksi pyöreä nolla. Kirjoituksissa käydään läpi vaiheittain miten tulisi harjoitella, jotta leuanveto alkaa sujua. Leuanvetotyylejä on yhtä paljon kuin vetäjiäkin, mutta tässä yhteydessä leuanvedon suoritustekniikka pyritään pitämään mahdollisimman puhtaana (ei kippityyliä eikä ylimääräisiä rimpuiluja) ja liike tehdään aluksi vastaotteella (rystyset itsestään poispäin). Tulevaisuudessa kun leuanvedot onnistuvat vastaotteella, voidaan siirtyä myötäotteeseen.

Ensimmäinen harjoitus aloitetaan roikkumisella, myötäote on yleensä helpompi. Roikkumistakin voi tehdä kahdella tapaa, passiivisena tai aktiivisena. Jos passiivisessa roikunnassa tuntuu kipua olkapäässä, kokeile aktiivista roikuntaa. Ota tavoitteeksi roikkua esimerkiksi 3-5 x 60 sekuntia. Jos lähtötasosi on tällä hetkellä esim. 5 sekuntia, tee niitä useampi sarja (esim. 3-5 x 5s). Seuraavaksi ota tavoitteeksi 3-5 x 10 sekuntia jne. Kun pystyt roikkumaan esim. 30 sekuntia, voit alkaa tehdä  myös lapa-aktivointeja.

Esimerkkiharjoitus ( sarjat ja toistomäärät vaihtelevat tietysti lähtötason mukaan)

Tee 3-4 x viikossa

Passiivinen roikkuminen myötäotteella 2-3 x 10-30s

Passiivinen roikkuminen vastaotteella 2-3 x 10-30s

Aktiivinen roikkuminen myötäotteella 2-3 x 10-30s

Aktiivinen roikkuminen vastaotteella 2-3 x 10-30s

Lapa-aktivointi 2-3 x 5-10