Geenit ja laihduttava liikunta?

Taas aiheet jotka nousee esiin monesti kun puhutaan painonhallinnasta. Uskomuksia on laidasta laitaan. Laihduttaminen ei onnistu, koska olen perinyt huonot geenit? Osittain totta ja toisaalta ei. Toiset vaan pääsee vähän helpommalla.

Monipuolisuus toimii tässäkin, niin kuin monessa muussakin asiassa. Linkistä löytyy tutkimusta pohjalle.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/geenit_maaraavat_miten_liikunta_puree_kiloihin

Älä siis takerru seikkoihin joihin et voi vaikuttaa ja piiloudu niiden taakse. Painonhallinnan kannalta suuri(n) vaikutus on kuitenkin sillä mitä tunget suusta alas ja kuinka aktiivinen päivän aikana olet.

Löytyi myös hyvä artikkeli samalta sivustolta, jossa yksi suosittu aihe mikä on vaikea painonhallitsijan hyväksyä. Liikunta, varsinkin saliharjoittelu saattaa hetkellisesti nostaa painoa useamman kilonkin. Mikäs sen parempi motivaation tappaja jos tarkoitus olisi PUDOTTAA painoa?

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/liikunta_laihduttaa_vaikka_treeni_voi_nostaa_painoa

Muista että vaaka ei kerro koko totuutta. Suosittelenkin kaikkia, mikäli mahdollista teettämään itselleen luotettavan kehonkoostumusmittauksen joka kertoo mistä paino oikeasti koostuu. Kannattaa myös kiertää kaukaa ne markettien kehonkoostumusvaa’at, jotka arpovat päivästä riippuen erilaisia tuloksia. Sekään ei nosta motivaatiota, jos maanantaina mittarilla rasvaprosentti näyttää 30% ja tiistaina 35% :).

Mikäli ei ole mahdollista käydä mittauksessa,  niin mittanauha, vyöt/vaatteet ja peili antavat hyvää osviittaa siihen, mihin suuntaan oma projekti on menossa vaikka paino näyttäisikin “vääränsuuntaisia” merkkejä.

Hyvänä päivänä vaaka on paras ystäväsi, huonona pahin vihollinen! Älä anna sen määrätä sinun tunteitasi.

 

Summer slim ryhmävalmennus JM Syke Oy

Summer slim ryhmävalmennus JM Syke Oy