NUKU JA LAIHDU

Nuku hyvin, voi hyvin? Unen merkitys kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa on yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein osa-alue, johon kannattaa panostaa mahdollisimman paljon.

Jokainen tietää ja ymmärtää oman kokemuksen kautta unen merkityksen, mutta silti on paljon viitteitä siitä, että unettomuus yleistyy koko ajan.

Painonhallitsijan kannalta on selkeitä viitteitä siitä että pitkäkestoinen univaje aiheuttaa mm:
* painon kertymistä
* sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä
* kohonnutta verenpainetta
* 2 tyypin diabetesta
* sepelvaltimosairauksia

Näiden lisäksi väsynyt ihminen sortuu helpommin syömään sokeri tai rasvapitoisia ruokia!

SOPIVA MÄÄRÄ UNTA

Suomalainen nukkuu keskimäärin 7-8 tuntia yössä. Sopiva määrä unta on kuitenkin yksilöllistä ja unen tarve luonnollisesti vaihtelee myös muun rasittavuuden mukaan.
Unen laadulla on myös iso merkitys. Hyvin nukuttu 6 tuntia saattaa palauttaa paremmin kuin huonosti nukuttu 8 tuntia, joten unta ei voi mitata pelkästään ajassa.

Alkava unettomuus on aina merkki siitä, että vedetään liian kovilla tehoilla ja voimavarat alkavat ehtyä. Mikäli tähän yhtälöön lisätään vielä normaalia suurempi stressi sekä heikko fyysinen kunto on uupumuksen vaara erittäin suuri.

UNETTOMUUDEN HOITO

Unettomuuden hoito alkaa ensisijaisesti käsittelemällä unettomuuden syitä. Mahdollinen lääkehoito pitäisi aloittaa vasta kun syyt unettomuuteen on selvitetty.

Mikäli nukut huonosti, niin kokeile auttaako seuraavat keinot sinua nukkumaan paremmin:

* Pidä huolta omasta terveydestä (mahdolliset sairaudet ja kiputilat aiheuttavat helposti myös unettomuutta)
* Syö ja liiku säännöllisesti (Vältä varsinkin raskaita aterioita illalla)
* Vältä energiajuomien ja kahvin käyttöä iltaisin
* Käytä nautintoaineita kohtuudella
* Rentoudu ennen nukkumaanmenoa
* Älä lue työhön liittyviä sähköposteja tms. iltaisin, varsinkaan ennen nukkumaan menoa
* Pidä kiinni säännöllisistä nukkumisajoista
* Vietä aikaa perheen/ystävien kanssa
* Älä katso televisiota sängyssä
* Pidä makuuhuone siistinä ja riittävän viileänä

Nuku ja laihdu ylimääräinen rasva pois!