JUO VETTÄ JA PUDOTA PAINOA?

Veden juontia nostetaan välillä ehkä vähän turhaankin pelastavaksi elementiksi painon pudotuksessa. Suoranaisesti eihän se veden juonti painoa pudota, vaikkei vesi sinällään yhtään kaloria sisälläkään.

Tärkeää vesi joka tapauksessa elimistöllemme on, oli sillä painoa pudottavia vaikutuksia tai ei.

Kehon painosta yli 60% on vettä. Vettä tarvitaan mm. kehon lämpötilan säätelyssä, ruoansulatuksessa, verenkierrossa sekä ravinteiden kuljetuksessa.
Kun juodaan liian vähän, aivot laukaisevat janon tunteen. Tässä kohtaa ollaan yleensä noin 1-2% nestevajeessa joka jo alentaa suorituskykyä sekä johtaa nopeampaan lihasuupumiseen.

SYÖTKÖ JANOON?

Mikäli ruokailu- ja juomisrytmi on epäsäännöllistä, et välttämättä tunnista janon ja nälän tunnetta toisistaan. Kannattaakin aina aloittaa ruokailu juomalla lasillinen vettä. Näin et syö liikaa janon tunteen vuoksi sekä päivittäinen nestemäärä täyttyy helposti.

Sopiva määrä veden juonnille on 1-1,5l päivässä.
Kasvikset, marjat ja hedelmät sisältävät myös runsaasti vettä. Myös keitot/puurot sisältävät paljon vettä ja sopivat vähäenergisinä hyvin myös painonpudottajille.

Mikäli liikut paljon ja hikoilet, veden määrää pitää luonnollisesti nostaa kulutukseen sopivaksi.

Jos veden juonti maistuu puulta, voit myös maustaa vettä marjoilla, yrteillä, limellä, sitruunalla tai appelsiinilla.

Pudota painoa ja juo 😉