Aktiivisuusmittari turhake vai ei

>>Aktiivisuusmittari turhake vai ei

Aktiivisuusmittari turhake vai ei

Aktiivisuusmittari, turhake vai ei?

Viimeisen parin vuoden hittilahjoja on ollut erilaiset aktiivisuutta mittaavat mittarit, joita yleisimmin pidetään toistaiseksi ranteessa. Uusia mittareita ja malleja tulee nyt jokaiselta suurelta valmistajalta ja näistä on jo selkeästi muodostunut aikamoinen hittituote ihmisten ranteissa. Karkeasti voi sanoa, että noin puolella meidän asiakkaista on myös jonkinlainen mittari, joka mittaa aktiivisuutta vuorokauden ympäri.

Saamme myös paljon kysymyksiä mittareihin liittyen. Voiko mittaustuloksiin luottaa? Uskonko kalorinkulutukseen?

Päätin itse vihdoin hommata myös mittarin, jotta saan myös paremman käsityksen mitä kaikkea mittarilla voidaan mitata, ja mihin uskoa, mihin ei.

Sanotaan vielä tähän väliin, että seuraavat arviot ja havainnot omat täysin minun omia, eikä niihin ole vaikuttanut mittarin valmistaja tai kukaan muu. Toisinsanoen, mittari on omalla rahalla kaupasta haettu 🙂

Aktiivisuusmittari josta on moneksi.

Päädyin itse Polarin M600 malliin. (Linkki Polarin sivuille tarkempaan esittelyyn) Mittari mittaa kaiken tarpeellisen ja ominaisuuksia löytyy paljon enemmän kuin itselle tarvis.
Malli on myös ns. Android-kello, joten käyttöjärjestelmänä on polarin oman käyttöjärjestelmän lisäksi Wear OS by Google. Tämä mahdollistaa kalenteri-ilmoitukset, viestit yms. suoraan kelloon, mikäli näin halutaa. Itse en ominaisuutta ole juuri käyttänyt, koska olematon akunkesto heikkenee tämän myötä.

Eniten minua kiinnostivat luonnollisesti:

* Päivittäinen aktiivisuus
* Päivittäinen kalorinkulutus
* Unenseuranta
* Harjoituksen aikainen sykkeen seuranta
* Palautuminen

Päivittäinen aktiivisuus ja kalorinkulutus

Uskon että suurimmalle osalle tämä on se tärkein ominaisuus, kun aktiivisuuranneketta hankitaan. Kuinka paljon päivän aikana liikun, ja ennen kaikkea mitä kulutan?

Lyhyesti vielä käytön aloituksesta. Jotta saat oikeasti jotain hyötyä kellosta, pitää ensin ladata Polarin oma Appi (Polar Flow), joka paritetaan kellon kanssa yhteen. Vasta tämän jälkeen saat kattavampaa tietoa ylläolevista. Tämän lisäksi on myös olevassa samainen palvelu netissä (Flow.polar.com) jonka kautta saat vielä enemmän infoa omasta käyttäytymisestä. Käytännössä nämä ovat pakollisia, jotta kellosta saat kaiken hyödyn irti.

aktiivistuusmittarit kalorinkulutus

Polar flow palvelussa saat todella kattavan otannan päivittäisestä, viikottaisesta, tai kuukauden aktivisuudestasi, sekä kalorinkulutuksesta yms.

Tarkkaan seurantaan vaaditaan tietysti, että kello on matkassa koko ajan. Silloin pidempiaikaisella seurannalla voidaan jo olettaa olevan jotain hyötyä. Omalla kohdalla esim. heinäkuulle osui päiviä, kun kello ei ollut mukana ollenkaan, tai akku loppui kesken päivän. Tämä tietysti vaikuttaa keskiarvoihin joita ohjelma laskee.

Minun kohdalla kokonaiskalorikulutus jää karvan alle todellisuuden. Liittynee suoraan tuohon sykkeen mittaukseen, josta tarkemmin myöhemmin tässä jutussa.

Aktiivisuutta on kiva seurata. Omat tavoitteet kannattaa kirjata realistisesti palveluun, jotta sinun on myös mahdollista saada päivän aktiivisuudet täyteen. Minut mittari on saanut tekemään ylimääräisiä lenkkejä tai nostamaan takapuolta penkistä joten voin sanoa, että siihen käyttöön mihin tämä tuli hankittua se on ollut toimiva!

Passiivisuudesta tulee ”passiivisuusleima”. Toisaalta hyvä, toisaalta ei. Jos istut koko päivän, on tämä hyödyllinen ominaisuus, joka ehkä saa sinut välillä nostamaan takaliston työtuolista. Itse sain yhden passiivisuusleiman illalla, kun istuin sohvalla katsomassa tv:tä. Muuten tämä olisi ollut ihan ok, mutta päivän aktiivisuustaso oli siinä kohtaa 190%, eli olin melkein tuplannut oman tavoitteen ja silti mittari herjaa passiivisuudesta. Itse ainakin suosittelisin asiakkaalle aktiivisen päivän jälkeen myös lepoa. Tätä mittari ei siis osaa ottaa huomioon. On aivan sama mitä teet päivän aikana. Jos illasta istut tunnin paikalla, leima lätkähtää. Tämä on ärsyttävä ominaisuus. Toivottavasti korjataan tulevaisuudessa.

Unenseuranta

Polar Flow palveluun voit itse määritellä tavoitteen myös uneen liittyen. Tai lähinnä sen pituuteen. Kello pyrkii mittaamaan unen aikaista liikettä ja sen perusteella päättää miten hyvin, tai huonosti olet yösi nukkunut. Valitettavasti tämä ominaisuus ei ainakaan minun kohdalla osu kohdalleen juuri koskaan. Pisteitä unesta annetaan 2.0 – 5.0 väliin. 2 on tietysti heikoin ja 5 on paras mahdollinen.

Oma keskiarvo pyörii noin 3.5 paikkeilla. Valitettavasti on useita öitä, kun olen herännyt moneen otteeseen syöttämään meidän vauvaa, tai rauhoittelemaan häntä kesken yötä. Monesti näistä öistä mittari on antanut palautteen yli 4. Joskus jopa täydet 5.

Välillä on myös menty toiseen suuntaan. Nukun yön heräämättä kertaakaan ja herään virkeänä. Mittarin lukema on 2.5. Eli mittarin mukaan olen nukkunut erittäin huonosti. Sanoisin että omalla kohdalla tämä seuranta, ei ole millään tasolla luotettavalla pohjalla.

aktiivisuusmittari unenseuranta

Flow palvelusta saat kattavan otannan omasta unestasi, sen pituudesta sekä katkoista. Pienellä varauksella tosin…

Sykkeen seuranta

Suurin pettymys minulla tulee sykkeen mittaukseen. Ensimmäinen pettymys tuli siitä kun tajusin, että kyseinen malli mittaa sykettä vain silloin kun sinulla on harjoitus päällä. Polarin ”halvemmat” mallit A370 sekä M430 mittaavat kummatkin sykettä jollain syklillä koko ajan riippumatta siitä, onko harjoitustila päällä vai ei. Näin ollen oletin, että myös tämä vähän kalliimpi malli toimisi samalla tavalla. Tämä kannattaa ottaa huomioon kun omaa mittaria hankit. Syke on kuitenkin tärkein ja edes jollain tavalla luotettava keino laskea myös päivittäistä kalorikulutusta. Muuten kaikki perustuu vain arvioon.

Harjoituksen aikainen syke heiluu ihan missä sattuu. Tiesin jo mittaria hankkiessa, että ranteesta mitattuna ei päästä samaan tarkkuuteen kun rintakehältä vyön kanssa mitattu syke. Mikäli teet tasavauhtista lenkkiä, tasaisessa maastossa, silloin mittari pysyy jotenkin mukana. Muuten ei ollenkaan. Mittari ei sovellu esim. kuntosaliharjoitteluun tai Hiit- tyylisiin treeneihin ilman sykevyötä ollenkaan. Tai no, sopii, mutta sykelukemat eivät ole valitettavasti lähelläkään todellisuutta. Mittarilla kestää tooooodellla pitkään päästä oikeaan sykkeeseen kiinni, mikäli tehot esim. lenkillä muuttuvat.

Saliharjoittelussa mittarin mukaan en koskaan käy yli 130bpm, vaikka todellisuudessa kovien sarjojen jälkeen mennään päälle 170bpm.
Tästä syystä myös koko aktiivisuusraportti, kalorinkulutus, sekä harjoituksesta palautuminen ei pidä paikkaansa. Mittari on koko ajan sitä mieltä, että syke on selkeästi alhaisempi kuin se todellisuudessa onkaan. Mikäli uskoisin mittaria, pitäisi minun liikkua vielä paljon kovemmin. Tämä johtaisi nopeasti ylikuormittumiseen.

En tiedä johtuuko ylläoleva vain minun yksilösta, vai tuohon rannesykemittaukseen ylipäätään. Tähän kuulisin mielläni myös muiden kokemuksia.

Palautuminen

Kuten tuossa edellä kirjoitin, mikäli sykkeen mittaus ei ole kohdillaan, ei myöskään palautumis- tai rasituksesta kertova palaute voi olla täysin oikeassa.

aktiivisuusmittari palautuminen

Siltikin, näitä käppyröitä on kyllä kiva seurailla. Data ei ole ehkä ihan sillä tasolla kuin olin toivonut, mutta toisaalta kun suhteutetaan hinta ja muut tekijät yhteen, voi sanoa että rahalle saa kyllä ihan mukavasti vastinetta.

Kenelle mittari sopii?

  • Mittari sopii hyvin perusliikkujalle, jolle ei ole niin tärkeää millä sykealueilla milloinkin treenataan. Tarkempaan mittaukseen laittaisin aina sykevyön päälle!
  • Henkilöille jotka haluavat seurata omaa päivittäistä aktiivisuutta ja kalorikulutusta
  • Unenseuranta ja palautuminen hyvin viitteellisiä ja näihin suhtautuisin varauksella

Aktiivisuusmittari sinullekin!

Loppukliimaksina voin kuitenkin kaikille suositella aktiivisuusmittaria. Jos joku, tai jokin saa ihmisen ottamaan ylimääräisiä askelia tai tekemään ylimääräisen harjoituksen, on se silloin positiivinen asia. Mittareiden hinnat ovat myös pudonneet sille tasolle, että pienellä sijoituksella saat lisää mielekkyyttä omaan harjoitteluun sekä ylimääräisen muistuttajan että istuminen on pahasta.

Tarkempaan mittaukseen suosittelen sitten Firstbeat – hyvinvointianalyysiä. Ehkä jossain kohtaa teen vielä vertailun aktiivisuusmittarin sekä Firstbeatin lukemista.

Marko Erkkinen
Marko ErkkinenJM Sykkeen toimari, valmentaja ja pääsiivoaja.
2018-08-01T08:23:42+00:0031.7.2018|